Hoofdpagina >> Snelheidscontroles >> Algemeen >> Marges

De marges bij snelheidscontroles



Bij de radarapparatuur zijn marges ingesteld. Dit is gedaan omdat de snelheidsmeters in de auto's niet nauwkeurig (genoeg) zijn. (Deze wijken altijd naar boven af.) En ter voorkoming dat mensen, die maar met een paar km/u de maximumsnelheid overschrijden, ook worden geflitst. Het laatste houdt in dat - wanneer we als voorbeeld een weg met een maximum toegestane snelheid van 50 km/u nemen - iemand die 52 km/u rijdt niet wordt geflitst.
Wist je dat...
de snelheidsmeter in je auto zo'n 6 procent te veel aangeeft. (Je rijdt dus in de werkelijkheid zo'n 6 procent langzamer. Vb. Als je teller 120 km/u aangeeft, rijdt je maar 113 km/u*.)

Omdat het altijd handig is om de marges te weten (........), zullen we deze hieronder voor je uiteenzetten.

Soort weg: Marge:
Maximum snelheid onder de 100 km/u 7 km/u
Maximum snelheid vanaf 100 km/u (t/m 120 km/u) 8 km/u

Voor het gemak hebben we de marges in de volgende tabel verwerkt:
Soort weg: Marge: Je wordt pas geflitst bij het overschrijden van de:
Er geldt een maximumsnelheid van 50 km/u 7 km/u 57 km/u
Er geldt een maximumsnelheid van 70 km/u 7 km/u 77 km/u
Er geldt een maximumsnelheid van 80 km/u 7 km/u 87 km/u
Er geldt een maximumsnelheid van 100 km/u 8 km/u 108 km/u
Er geldt een maximumsnelheid van 120 km/u 8 km/u 128 km/u

Onnauwkeurigheden

Bij het controleren van de snelheid is het uitermate belangrijk dat de snelheidscontrole-apparatuur nauwkeurig en betrouwbaar meet. Het Nederlands Meet Instituut (NMI) ijkt daarom de snelheidscontrole-apparatuur regelmatig.

Daarnaast heeft het NMI, om andere onnauwkeurigheden uit te sluiten, een meetcorrectie vastgesteld. Deze is als volgt:



Soort weg: Meetcorrectie:
Maximum snelheid onder de 100 km/u 3 km/u
Maximum snelheid vanaf 100 km/u (t/m 120 km/u) 4 km/u
Opmerking: Deze meetcorrectie wordt ook toegepast na meting met een lasergun.

Wat is een meetcorrectie?

Nadat de snelheid door de snelheidscontrole-apparatuur gemeten is, word deze nog een keer gecorrigeerd (volgens bovenstaande norm) om alle onnauwkeurigheden eruit te halen. De snelheid die hieruit volgt is de uiteindelijke snelheid. Over deze uiteindelijke snelheid dien je dus ook de boete te betalen.

Aan de hand van een voorbeeld zullen we dit verduidelijken:
Wanneer je gesnapt wordt met een snelheid van 77 km/u, komt er op de bekeuring te staan: na meetcorrectie 74 km/u (77 km/u - 3 km/u). De boete die je vervolgens dient te betalen, is dus over die 74 km/u.
Dan nog iets anders: volgens de teller in je auto reed je in deze situatie minstens 80 kilometer per uur.

Hieronder hebben we dit alles nog even op een rijtje gezet.
Snelheid op je teller: Werkelijke snelheid*: Snelheid na meetcorrectie
60 km/u 56 km/u 53 km/u
70 km/u 66 km/u 63 km/u
80 km/u 75 km/u 72 km/u
90 km/u 85 km/u 82 km/u
100 km/u 94 km/u 90 km/u
110 km/u 104 km/u 100 km/u
120 km/u 113 km/u 109 km/u
130 km/u 122 km/u 118 km/u
140 km/u 132 km/u 128 km/u
150 km/u 141 km/u 137 km/u
160 km/u 151 km/u 147 km/u
* Let op: dit zijn slechts gemiddelde snelheden (uitgaande van de gemiddelde tellerafwijking van 6%).
Het kan bij jouw auto een klein beetje verschillen.