Wat is een laserjammer, hoe werkt het en in welke uitvoeringen verkrijgbaar
Wat is een laserjammer
Omdat er tegenwoordig ook steeds meer snelheidscontroles met behulp van laserguns worden gehouden, is een radardetector eigenlijk niet meer genoeg om de snel rijdende automobilist voor snelheidsbekeuringen te behouden.
Je moet je dus ook tegen lasercontroles indekken, wanneer je hard wilt rijden, geen bekeuring wilt krijgen én dat zonder ook op de lasercontroles te hoeven letten.
Dan lijkt een laserjammer een goede oplossing. Een laserjammer voorkomt dat je snelheid gemeten kan worden door de lasergun van de agent én waarschuwt je ondertussen voor de lasercontrole.
Hierdoor kan je je snelheid eventueel matigen. (Om vervolgens voorbij de snelheidscontrole bijvoorbeeld weer op te trekken.)
Klinkt aantrekkelijk, hè! Maar uh... hoe werkt het dan?
De werking van een laserjammer
Letterlijk vertaalt betekent het laserstoorder of laserblokkeerder. Zoals je uit deze namen kan afleiden, worden de stralen van de lasergun verstoord of geblokkeerd waardoor een snelheidsmeting onmogelijk wordt.
Hierdoor is je snelheid niet door de lasergun vast te stellen (en kan je gewoon doorrijden).
Hoe werkt dit jammen dan? De lasergun schiet laserstralen op je auto af.
De laserjammer - gemonteerd onder de nummerplaat of achter de grille - neemt de laserstralen waar en zendt tegelijk eigen laserstralen (op dezelfde frequentie als die van de lasergun) terug.
Hierdoor raakt de lasergun in de war en geeft hij een foutmelding.
Dan komt er zeker de vraag in je op: "Waarom niet detecteren? Dat doet een radardetector toch ook!".
Maar het verschil is dat bij een radarcontrole continu radarstralen worden uitgezonden om al het langsrijdend verkeer op snelheid te controleren.
Deze radarstralen kunnen dus ten alle tijde worden gedetecteerd.
Maar bij een lasercontrole wordt slechts minder dan een seconde een laserstralenbundel afgeschoten én dat alleen maar op één uitgekozen voertuig.
Daardoor kunnen de laserstralen alleen op dat ene (erg korte) moment worden gedetecteerd.
Het detecteren van de laserstralen (dus de lasercontrole) wordt overigens nog eens bemoeilijkt doordat de laserstralen sterk geconcentreerd zijn en blijven.
Als de laserdetector de laserstralen op dat moment al detecteert, wordt de bestuurder gewaarschuwd.
Maar..... op dat zelfde moment is de snelheid ook al bekend bij de agent waardoor eventueel afremmen geen zin meer heeft.
De enige goedwerkende oplossing is dus het voorkomen van de snelheidsmeting (Dus zoals de gezegde "beter voorkomen dan genezen") door deze bijvoorbeeld te verstoren of te blokkeren.
Soorten laserjammers
Voor het gemak hebben we bij de uitleg hierboven de verschillende soorten laserjammers achterwege gelaten.
Deze zullen we nu bespreken. Er bestaan twee soorten laserjammers:
Passieve laserjammer
Actieve laserjammer
Passieve laserjammers
Zoals je uit de naam kan afleiden zijn deze passief. Maar wat wordt er met passief bedoeld?
Passief jammen wilt zeggen dat er altijd gejammed wordt. Dus ongeacht of er een lasercontrole is.
Er worden continu eigen laserstralen uitgezonden waardoor je een soort schild-effect krijgt.
De laserstralen van de lasergun kunnen er niet doorheen met het gevolg dat de snelheid niet vast te stellen is.
Actieve laserjammers
Ook bij deze soort valt hun eigenschap af te leiden uit de benaming. Ze zijn actief. Dit wil zeggen dat ze de gehele tijd op standby staan en pas actief worden (dus gaan jammen) als ze een laserstraal waarnemen.
Met andere woorden, ze jammen alleen op het moment dat het voertuig op snelheid wordt gecontroleerd.
En afhankelijk van het type jammer, jammt deze ook nog de daarop volgende paar seconden (en schakelt zichzelf dan uit) zodat je in die paar seconden de tijd hebt om eventueel af te remmen tot je onder de maximumsnelheid zit.
Als de agent dan nogmaals je snelheid meet (inmiddels heeft de jammer zichzelf uitgeschakeld), ziet de agent dat je je keurig aan de maximumsnelheid houdt.
© Copyright Snelheidsinfo.nl 1995-2002
| Disclaimer | Webdesign
|