Hoofdpagina >> Snelheidscontroles >> Algemeen >> Waarom en door wie

Waarom en door wie

Waarom worden er eigenlijk snelheidscontroles gehouden? De officiële reden van de politie en de overheid is dat het de verkeersveiligheid bevordert. Volgens hen is te hard rijden gevaarlijk. Hierdoor geldt er een maximum van 120 km/u (op sommige snelwegen zelfs 100 km/u) in ons land en wordt de naleving ervan streng gecontroleerd.
Dit is gedeeltelijk waar, want wij weten wel beter! Er speelt namelijk nog een andere factor mee. Geld! Een snelheidscontrole is namelijk een zeer lucratieve bezigheid. Er rijden in Nederland veel* mensen "te hard". Door veel snelheidscontroles te houden - en vooral op nutteloze plaatsen, neem bijvoorbeeld een 2-baansweg waar maar 50 km/u gereden mag worden - wordt de pakkans groter, net als het aantal mensen dat op een bon "getrakteerd" wordt. En dit is weer goed voor de staatskas. Er hoeft trouwens nog niet eens zo hard gereden te worden. Het gaat er voornamelijk om dat er veel mensen "te hard" rijden.
Aan de hand van een voorbeeld zal dit geïllustreerd worden: Als er bij een snelheidscontrole blijkt dat 200 automobilisten maar 10 km/u te hard hebben gereden, zal dat meer opleveren dan wanneer er blijkt dat er maar 25 automobilisten 40 km/u te hard hebben gereden. Reken je even mee: 200 auto's x ƒ. 60,- = ƒ. 12000,- & 25 auto's x ƒ. 330,- levert de politie "slechts" ƒ. 8250,- op.) Ten tweede is het niet altijd zo gevaarlijk als de politie en de overheid beweren. Motoragenten op jacht naar snelheidsovertreders.






De gevaarlijkheidsgraad hangt - volgens mij - sterk af van twee factoren. Namelijk de situatie en de plaats. Als het druk op de weg is, zijn wij er ook mee eens dat het gevaarlijk is om te hard te rijden. Maar als er weinig verkeer op de snelweg te bekennen is en de weersomstandigheiden goed zijn, is het dan nog steeds gevaarlijk????? Denk bijvoorbeeld aan een rustige zomerse nacht op de snelweg. En het is helemaal een lachertje als je om 4.30 in de morgen met niemand op de snelweg geflitst wordt omdat je net 10 km/u te hard hebt gereden.
Dan heb je nog de plaats. In de steden en dorpen is het zeker terecht - en maar goed ook - dat er veel gecontroleerd wordt op snelheid. Stel je voor dat je op straat loopt en er raast een auto met ruim 100 km/u vlak langs je heen! (Niet echt prettig, hè!).
Maar op de snelweg??? Ten eerste heet het toch niet voor niets snelweg. Ten tweede gaat er heus geen fietser of wie dan ook (plotseling) oversteken. Er rijdt ook niemand door het rode licht! Ten derde zijn er meerdere rijstroken en de tegenliggers zijn van jou gescheiden door een berm. (De laatste 2 punten gelden grotendeels niet voor de binnenwegen.) Ten vierde lijkt, veel snelheidscontroles houden, juist paradoxaal! De (gehaaste) weggebruiker op de snelweg let hierdoor niet meer op het verkeer om zich heen, maar let in plaats daarvan op de berm. Hij kijkt of oom Agent er niet op snelheid staat te controleren. Dat is pas gevaarlijk!
Maar goed, daar denken ze in Den Haag heel anders over. Lekker de auto- en motorrijders op allerlei mogelijke manieren uitknijpen: de brandstofprijzen, de wegenbelasting, de bpm en weet ik veel wat allemaal nog meer, zeer hoog houden, veel (overbodige) snelheidscontroles uitvoeren en nog eens willen rekeningrijden invoeren. Zo wordt de schatkist snel gevuld (27 miljard(!) in 2000 verwacht )! Maar wel ten koste van ons - de welgezinde, moderne burger die alleen maar mobiel wilt zijn. Ga zo door Den Haag!

Tot slot. Er is één troost, de (gehaaste) weggebruiker kan zich bewapenen tegen de snelheidscontroles met allerlei moderne electronica, zoals een radardetector en een laserjammer. Maar of deze goed werken? Lees het hier op Snelheidsinfo.nl !